Pygmalion
Pygmalion – George Bernard Shaw
LITERÁRNÍ TEORIE
Literární druh a žánr:
drama, komedie, společenská satira
Literární směr:
moderní anglická literatura, realismus, počátek 20. století; napsáno 1912, poprvé uvedeno 1913 ve Vídni; patří k vrcholům Shawa a britské dramatiky, ovlivněno společenskými změnami a feminismem
Slovní zásoba:
jazyk je spisovný i hovorový, využívá dialektů (cockney), slovní hříčky, ironii, satiru, dialogy, monology, jazyková stylizace postav
Figury a tropy:
ironizace, satira, metafora (proměna Elizy), přirovnání, opakování, slovní hříčky, hyperbola, symbol (jazyk jako nástroj společenského vzestupu)
Rytmus, verš, rým:
psáno prózou, rytmus určen střídáním dialogů a monologů, gradace komických situací
Vypravěč (lyrický subjekt):
žádný vypravěč, děj je tvořen replikami postav
Stylistická charakteristika textu:
živé dialogy, vtipné repliky, jazyková stylizace, ironie, satira, důraz na charakterové rysy postav, střídání komických a vážných scén
Postavy:
- HENRY HIGGINS: profesor fonetiky, inteligentní, arogantní, posedlý jazykem
- ELIZA DOOLITTLE: květinářka z nižší třídy, prostá, vtipná, touží po lepším životě
- plukovník PICKERING: Higginsův přítel, džentlmen, laskavý, podporuje Elizu
- ALFRED DOOLITTLE: Elizin otec, vtipný, filozofující, zástupce nižší třídy
- paní HIGGINSOVÁ: Higginsova matka, rozumná, empatická
- DALŠÍ POSTAVY: Freddy Eynsford-Hill, paní Pearceová, paní Eynsford-Hillová
Děj:
Profesor Higgins uzavře s Pickeringem sázku, že z Elizy, prosté květinářky s hrubým přízvukem, udělá dámu, kterou společnost přijme. Eliza se podrobuje náročné výuce, postupně se mění nejen její jazyk, ale i osobnost. Nakonec se stává samostatnou ženou, která si uvědomuje svou hodnotu. Hra končí otevřeně, bez jasného rozuzlení vztahu Elizy a Higginse.
Kompozice:
chronologická, pět dějství, jednota místa (Londýn), gradace proměny hlavní postavy
Prostor a čas:
Londýn, počátek 20. století (edwardiánská éra)
Význam sdělení (hlavní myšlenky, motivy):
kritika třídních rozdílů, význam vzdělání a jazyka, emancipace ženy, proměna identity, motivy: jazyk, společenský vzestup, svoboda, sebevědomí
LITERÁRNÍ HISTORIE – společensko-historické pozadí vzniku
Dobové vnímání díla a jeho proměny:
v době vzniku velmi úspěšné, časté inscenace, později slavný muzikál My Fair Lady, dnes považováno za klasiku britského dramatu
Dobová kritika díla a její proměny:
chváleno pro humor, společenskou kritiku a jazykovou stylizaci, inspirace pro další autory, časté adaptace
Aktuálnost tématu a zpracování díla:
nadčasová kritika společenských předsudků, emancipace, jazyk jako nástroj moci, stále aktuální
Srovnání s vybraným literárním dílem:
srovnatelné s Wildeovým Jak je důležité míti Filipa (společenská satira), nebo s Dickensovým Oliverem Twistem (sociální vzestup)
Známí autoři stejné doby a spojení s autorem:
- Oscar Wilde (společenská satira, drama)
- John Galsworthy (realismus, společenský román)
- Virginia Woolfová (modernismus, feminismus)
- James Joyce (modernismus, jazyková experimentace)
- D. H. Lawrence (moderní próza, společenská kritika)